Před více než sto lety se i na Vysočině začaly objevovat první automobily, které sloužily hasičským sborům. Vedle dopravních vozidel pro přepravu hasičů a jejich vybavení a samaritánských sanitních vozidel pro přepravu nemocných do nemocnic, které tehdy provozovaly hasičské sbory, byly největším pomocníkem hasičů automobilové stříkačky. Automobily byly schopné dopravit hasiče a jejich techniku k ohni daleko rychleji než koňské potahy a brzy je také začaly nahrazovat. Vůbec první hasičská automobilová... Celý popis
Koupit za 262 Kč- Od nejoblíbenějších
- Od nejlevnějších
- Od nejdražších
Hasičské automobily na Vysočině
Doprava:
45 Kč
Skladem
262 Kč
Koupit za 262 Kč
Hasičské automobily na Vysočině
Doprava:
69 Kč
Skladem
281 Kč
Koupit za 281 Kč
Hasičské automobily na Vysočině
Doprava:
69 Kč
Skladem
281 Kč
Koupit za 281 Kč
Hasičské automobily na Vysočině (první polovina 20. století) - Karel Černý
Doprava:
25 Kč
Skladem
281 Kč
Koupit za 281 Kč
Hasičské automobily na Vysočině (první polovina 20. století) (Černý Karel)
Doprava:
99 Kč
Skladem
359 Kč
Koupit za 359 Kč
Popis
Před více než sto lety se i na Vysočině začaly objevovat první automobily, které sloužily hasičským sborům. Vedle dopravních vozidel pro přepravu hasičů a jejich vybavení a samaritánských sanitních vozidel pro přepravu nemocných do nemocnic, které tehdy provozovaly hasičské sbory, byly největším pomocníkem hasičů automobilové stříkačky.
Automobily byly schopné dopravit hasiče a jejich techniku k ohni daleko rychleji než koňské potahy a brzy je také začaly nahrazovat. Vůbec první hasičská automobilová stříkačka na Vysočině byla dodaná v roce 1919 do tehdy asi sedmnáctitisícové Třebíče. Vedle třebíčského automobilu Fiat s nástavbou od firmy Raimund August Smekal z Čech pod Kosířem se v regionu postupně objevovaly další automobily. Jejich úpravy na hasičské byly realizovány ve spolupráci se specializovanými firmami. Vedle společnosti R. A. Smekala je třeba zmínit firmy Hrček & Neugebauer z Králova Pole, Václav Ignác Stratílek z Vysokého Mýta, Ing. Bohuslav Ebert z Prahy-Vysočan, Bohumil Mára - Jihočeská továrna požární motorové stříkačky Tábor, Sigma Lutín nebo továrnu požárních stříkaček Josef Vystrčil a syn z Telče. Po ukončení druhé světové války pak některé sbory dobrovolných hasičů získaly válečné automobily, převážně německého a amerického původu, a tím si vylepšily svůj vozový park.
Do dnešních dnů se mnoho historických hasičských automobilů z první poloviny 20. století nedochovalo. Přestože archivní prameny o nich vydávají svědectví, v celé řadě případů neexistují ani fotografie. Přes to všechno i dnes najdeme ve sborech dobrovolných hasičů automobilové veterány, o které místní s láskou pečují. Jiné vozy najdeme v muzeích a sbírkách soukromých sběratelů.
Tato knížka chce připomenout to málo, co se z hasičských automobilů zachovalo, a současně složit poklonu těm, kteří tuto krásnou techniku stvořili, stejně jako těm, kteří ji obětavě ve vztahu k bližním obsluhovali.
Automobily byly schopné dopravit hasiče a jejich techniku k ohni daleko rychleji než koňské potahy a brzy je také začaly nahrazovat. Vůbec první hasičská automobilová stříkačka na Vysočině byla dodaná v roce 1919 do tehdy asi sedmnáctitisícové Třebíče. Vedle třebíčského automobilu Fiat s nástavbou od firmy Raimund August Smekal z Čech pod Kosířem se v regionu postupně objevovaly další automobily. Jejich úpravy na hasičské byly realizovány ve spolupráci se specializovanými firmami. Vedle společnosti R. A. Smekala je třeba zmínit firmy Hrček & Neugebauer z Králova Pole, Václav Ignác Stratílek z Vysokého Mýta, Ing. Bohuslav Ebert z Prahy-Vysočan, Bohumil Mára - Jihočeská továrna požární motorové stříkačky Tábor, Sigma Lutín nebo továrnu požárních stříkaček Josef Vystrčil a syn z Telče. Po ukončení druhé světové války pak některé sbory dobrovolných hasičů získaly válečné automobily, převážně německého a amerického původu, a tím si vylepšily svůj vozový park.
Do dnešních dnů se mnoho historických hasičských automobilů z první poloviny 20. století nedochovalo. Přestože archivní prameny o nich vydávají svědectví, v celé řadě případů neexistují ani fotografie. Přes to všechno i dnes najdeme ve sborech dobrovolných hasičů automobilové veterány, o které místní s láskou pečují. Jiné vozy najdeme v muzeích a sbírkách soukromých sběratelů.
Tato knížka chce připomenout to málo, co se z hasičských automobilů zachovalo, a současně složit poklonu těm, kteří tuto krásnou techniku stvořili, stejně jako těm, kteří ji obětavě ve vztahu k bližním obsluhovali.
Parametry
Žánr | literatura faktu |
Rok vydání | 2021 |
Nakladatelství | Nakladatelství Tváře |
Autor | Karel Černý, Ivo Havlík |
Počet stran | 144 |
Výrobce | Tváře |
Vazba | Pevná bez přebalu matná |
Jazyk | české |
Váha | 600 gramů |
ISBN | 978-80-88041-58-0 |